Kişinin yaneşeliığı toplum içinde kıymeti olan , yetenek, davranış ve başka davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tümüdür.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara için insanların davranışlarında belli vürutmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; kişinin davranışlarındaki evetşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek değişme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok tanılamamı dokumalabilmektedir. Fakat, günümüzde çoğunlukla tercih edilen tanılamam:
“Bireyin davranışında, kendi evetşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin yalnızçlarına munis ) değişme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis için;
· Terbiye bir vetiretir.
· Terbiye sürecinde, kişinin davranışlarının istenilen yönde değiştirilmesi yalnızçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değişme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde kişinin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç üs öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye yalnızçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı umum kültürler sinein tıpkısıdır. Amaçların içinde ne olduğu ve öğrenme sinein kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre için değişebilir, lakin sürecin doğası değişmez.
Terbiye kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince birşunca filozof ve pedagog, eğitimin ne olduğuna üzerine farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçünlü tanılamamı şudur: Terbiye, kişinin davranışlarında kendi evetşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış değişikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın içinde eğitime üzerine bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değişikliği” ve “müddetç” kadar kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Terbiye, anatomi sinein hayat boyu devam eden bir vetiretir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik yani beklentilere ve hedeflere munis olabileceği kadar istenmedik yönde de vürutebilir. Terbiye sürecinin işletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği kadar vürutigüzel de olur. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal eğitim, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal eğitim denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, eğitim merkezleri kadar mekânlarda verilen eğitim formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan eğitim ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki eğitim yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim yetişmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda evet da kurumlarda belli bir tasar ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci idari bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim ise kendi kendine vüruten ölçüsüz ve programsız yapılan eğitimdir ki duygusal bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir dizge olarak ele alındığında ise eğitim sisteminin üç üs ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Pınar; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, donanım, maliyet, personel kadar fiziki unsurlardır. Süreç; mektep içinde gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, bitirme, imtihan skorları kadar istenilen davranış değişiklikleridir.